Skrevet av Emne: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer  (Lest 17211 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« på: Ti.,11,Januar,2011,01,01 »
Hallo!

Da var det min tur.
Bilen bruker for mye vann nå, og det er konstant bobling i ekspansjonstanken. tyder på eksoslekasje mot kjølevannet. Antar derfor at toppene eller pakningen er gåen.

Har også noen små flekker på bakken etter lekasje på simmeringer mellom motor og gir.

Ser for meg en større jobb.
Overhale topper, samt ta simmeringene.
Jeg lurer på om det er lurt å bytte støtstenger eller gjøre andre ting når jeg først har skiten fra hverandre.
Lurte egentlig på å ta ut motoren siden giret allikevel må av pga simmeringene. Dette gjør nok jobben med toppene vesentlig lettere.

noen som kan gi meg hint på hva som bør kjøpes inn før slike jobber?
« Siste redigering: Ti.,22,Februar,2011,23,18 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #1 på: Ti.,11,Januar,2011,10,40 »
Hallo!

Da var det min tur.
Bilen bruker for mye vann nå, og det er konstant bobling i ekspansjonstanken. tyder på eksoslekasje mot kjølevannet. Antar derfor at toppene eller pakningen er gåen.

Har også noen små flekker på bakken etter lekasje på simmeringer mellom motor og gir.

Ser for meg en større jobb.
Overhale topper, samt ta simmeringene.
Jeg lurer på om det er lurt å bytte støtstenger eller gjøre andre ting når jeg først har skiten fra hverandre.
Lurte egentlig på å ta ut motoren siden giret allikevel må av pga simmeringene. Dette gjør nok jobben med toppene vesentlig lettere.

noen som kan gi meg hint på hva som bør kjøpes inn før slike jobber?

Er nok sprekk i topp ja, sannsynligvis den bakerste, det er forkammeret som sprekker (der hvor dyse og glødeplugg sitter)
Sarpsborg Motor har en annonse i nyeste Amcar (nr 1-2011) hvor det er listet opp masse deler til VM-diesel, du bør ta en titt på den.
Det er samme topper på 2,5 og 3,1, og du bytter støtstenger med det samme du holder på, ellers trenger du toppakning-sett. Topplokksboltene brukte jeg om igjen på min, viktig å rengjøre nøye og smøre med olje. Ellers så trenger du en 28mm dysekopp, siden dysene må ut for å komme til topplokksboltene.
Demonteringen er ganske grei, litt mere arbeid med monteringen, spesielt siden det ikke er styretapper mellom topp og blokk.
Har du pågangsmot til å løfte ut motoren, så vil jobben bli atskillig lettere ja, er rimelig trangt å jobbe under/inni dashbordet  :)

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #2 på: Ti.,11,Januar,2011,10,46 »
Ja, kanskje like enkelt å ta ut motoren, uten at jeg helt vet hva jeg prater om. Det eneste utfordring jeg ser er kanskje å få ut motoren uten å punktere AC anlegget. For å fikse oljelekasjen så trenger du 3 stk oringer i forskjellige størrelser og 1 stk simmering. Koster ca 2000-3000kr orginalt

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #3 på: Ti.,11,Januar,2011,12,18 »
Hei
Jeg bestilte deler fra VM specialisten England. Dette gikk lett og smertefritt (de ettersente en del til viftereimstrammeren som tok litt tid!). Bestilte gjennom mail og forhåndsbetalte gjennom banken. Følgende deler byttet jeg når jeg først var igang:
1. 4 nye topper ca 6000.-
2. pakningsett topp ca 400.-
3. topp ende pakningsett. ca 300.-
4. ett sett bolter (strekkbolter) ca 400.-
5. 1 sett vippearmer (var slitte) ca 600.-
6. 8 stk støtstenger (var slitte) ca 300.-
7. 8 stk hydr.ventilløftere ca 1000.-
8. vannpumpe brukt som ny. 700.-
9. strammer til flatreim. ca 1200.-
10. 2 stk rulle for flatreim. ca 600.- (obs de var skrudd fast med lings bolter hos meg ::))
11. ca 650.- i forsendelse

Har skrevet ca prisen i NOK bak. Dette var i 2008.

Totalt ca 14000.- i deler. I norge skulle de ha ca 27000.- for delene.
Like godt å bytte så mye som mulig slitedeler når en først er i gang  :P.

PS til 2,5 TD XJ

kjellh

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #4 på: Ti.,11,Januar,2011,23,27 »
Enda en diesel hater som ikke klare å holde seg  :)  

Tror at hvis du regner på det så vil du se at du sparer mange tusen i året med diesel. Spesielt hvis man drar henger. Iløpet av 10 år kanskje så mye som 100000kr. Har man bil, så må den vedlikeholdes. Og en det gjelder og jeep med 4.0.  Det koster å ha bil uansett om du har diesel eller bensin sånn er det bare...
Har ikke noe negativt å si om bensinmotorene, bortsett ifra at de drikker bensin. Derfor jeg har diesel.
« Siste redigering: Ti.,11,Januar,2011,23,31 av Hans Chr »

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #5 på: On.,12,Januar,2011,17,48 »
Dieselhater eller ikke ; ingen kan vel si at VM motorene var et bra valg til en ellers så bra bil som Jeep er. 2,5 literen vil jeg vel helst kalle mislykket. Personlig har jeg erfart at en bil designet for bensinmotor som blir konvertert til diesel fungerer ikke optimalt. Har en RAM som jeg ser tendenser til underdimensjonert varmeapparat, automatkasse som egentlig ble bygget for V8 bensin, software som ikke funket ok sammen med diesel. Chrysler gjorde jo nettopp dette med Jeep ; klasket første og billigste dieselmotor rett i bilen. Hadde Jeep sett mot Mercedes tidligere, hadde garantert problemene vært mindre.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #6 på: On.,12,Januar,2011,20,23 »
Fått priser av sarpsborg motor på deler.

5 nye topper
slipesett
toppakning
5 sett bolter til topp
10 stk støtstenger
simring mellom motor/gir

alt til den nette sum av 18tusen +mva.
Regner med å kunne få rabatt på en slik ordre.

Har lest litt om en annen legering i toppene som gjør at man ikke få slike problemer igjen. Er det disse AMC produserte toppene som Sarpsborg motor selger?

Jeg tenker slik at om en av mine gamle nå er dårlige, så er sikker flere av de andre på vei. Og da syns jeg det kan være lurt å bytte alle sammen. eller hva tror dere??

Er det noe jeg har glemt i denne ordren for å ta full jobb på motor og fikse oljedrypp mellom motor og gir?

Hva tror dere om prisen?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #7 på: On.,12,Januar,2011,20,49 »
Kjipt med slike "Servicer" som en slik skade blir kalt over her. At topper ryker, faller ikke inn i min kategori for service vedlikehold, men heller i kategorien for dårlig kvalitet....

Bare for å kapre tråden litt.... Kan vedkommende gi meg et regnetykke på dette utsagnet basert på en gjennomsnittlig norsk familiebil:
Sitat
Tror at hvis du regner på det så vil du se at du sparer mange tusen i året med diesel. Spesielt hvis man drar henger. Iløpet av 10 år kanskje så mye som 100000kr.

Når du i tillegg til vanlige service "må forvente" sprekte topper og "service kost" på 22500,- i denne 10 års perioden ( hvis du gjør jobben selv ) i tillegg til det jeg kaller vanlig service. Noe som koster mellom 3-8000,- årlig.

Er ikke dieselhater, men har tilgode å være fornøyd med dette alternativet i annet enn lastebiler.....

Du skal vel ikke selge bilen i disse dager da Tomas? Så den lå til salgs på Finn.no før jul.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #8 på: On.,12,Januar,2011,20,50 »
Fått priser av sarpsborg motor på deler.

5 nye topper
slipesett
toppakning
5 sett bolter til topp
10 stk støtstenger
simring mellom motor/gir

alt til den nette sum av 18tusen +mva.
Regner med å kunne få rabatt på en slik ordre.

Har lest litt om en annen legering i toppene som gjør at man ikke få slike problemer igjen. Er det disse AMC produserte toppene som Sarpsborg motor selger?

Jeg tenker slik at om en av mine gamle nå er dårlige, så er sikker flere av de andre på vei. Og da syns jeg det kan være lurt å bytte alle sammen. eller hva tror dere??

Er det noe jeg har glemt i denne ordren for å ta full jobb på motor og fikse oljedrypp mellom motor og gir?

Hva tror dere om prisen?

Jeg bytta en topp og trykktestet resten, topp nr 5 er vel mest utsatt siden den er lengst unna radiatoren. Jeg vet ikke om Sarpsborg selger AMC topper, du får høre med de, jeg handlet hos et firma her i Trondheim, AMC toppene er i hvertfall bedre enn de originale VM.
Måtte du ha nye topplokksbolter? Jeg vet de bruker om de gamle på merkeverkstedet her i byen.
Jeg betalte 3000 kr for slipesettet ink. alle pakninger, 2500 kr for en AMC topp med innmat og 600 kr for 10 støtstenger, også ble det noen kroner i trykktesting og plansliping av de resterende toppene.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #9 på: On.,12,Januar,2011,21,30 »
Dieselhater eller ikke ; ingen kan vel si at VM motorene var et bra valg til en ellers så bra bil som Jeep er. 2,5 literen vil jeg vel helst kalle mislykket. Personlig har jeg erfart at en bil designet for bensinmotor som blir konvertert til diesel fungerer ikke optimalt. Har en RAM som jeg ser tendenser til underdimensjonert varmeapparat, automatkasse som egentlig ble bygget for V8 bensin, software som ikke funket ok sammen med diesel. Chrysler gjorde jo nettopp dette med Jeep ; klasket første og billigste dieselmotor rett i bilen. Hadde Jeep sett mot Mercedes tidligere, hadde garantert problemene vært mindre.

Apropos bensin/dieselkonvertering, en kompis har en Olds 5,7 diesel i en Cutlass Cruiser, en motor som mange har hørt mye rart om. Problemet på disse var vel mangel på vannutskiller på dieseltilførselen og svake topplokksbolter, relativt enkelt å utbedre. Men ingen mekanikere hadde kunnskap om dette på 80-tallet, og motorene gikk til helvete en etter en og de fikk et dårlig rykte. Er også bra varme i Oldsen, jeg hadde forresten en Silverado 6,5 tidligere, var mer enn nok effekt i varmeapparatet.
Litt "off topic" dette, men håper det går bra  :)

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #10 på: On.,12,Januar,2011,21,57 »
Ja, Chevy har vel egentlig lyktes best, kan kansje si godt. Men de har brukt egne motorer..Var ikke 5,7 dieselen regelrett en ombygd bensiner ?  Dodge brukte en modifisert kasse fra 70 tallet, og dytta inn Cummins foran. I locked overdrive i 75 km/t, har Cumminsen 1250 rpm. Naturlig nok gir dette ikke nok oljetrykk i kassa til å leve særlig lenge dersom man henger noe bak kjærra. Bad planning, spør dere meg. Hva angår varme, er registret vel lite, og flowen på kjølevæske dårlig. Også her nytter det med sirk.pumpe for å få ut mer varme..

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #11 på: On.,12,Januar,2011,22,13 »
Ja, Chevy har vel egentlig lyktes best, kan kansje si godt. Men de har brukt egne motorer..Var ikke 5,7 dieselen regelrett en ombygd bensiner ?  Dodge brukte en modifisert kasse fra 70 tallet, og dytta inn Cummins foran. I locked overdrive i 75 km/t, har Cumminsen 1250 rpm. Naturlig nok gir dette ikke nok oljetrykk i kassa til å leve særlig lenge dersom man henger noe bak kjærra. Bad planning, spør dere meg. Hva angår varme, er registret vel lite, og flowen på kjølevæske dårlig. Også her nytter det med sirk.pumpe for å få ut mer varme..

6,2 og 6,5 er Detroit Diesel, VM-motori og Detroit Diesel hadde vel et samarbeid om 3,1 etter det jeg har forstått.
6,5 er også mye brukt i båt, akkurat som en del VM-diesel`s.
5,7 dieseln er ikke direkte en bensinmotor, men ser ganske lik ut som en 350 Olds bensin, samme boltmønster på topper o.s.v. Disse går ihvertfall utrolig pent, kan ikke sammenlignes med 6,2 diesel, som høres ut som et knuseverk  :)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #12 på: On.,12,Januar,2011,23,19 »
VM-dieselene er gode motorer som bare har fått et ufortjent dårlig rykte. De holder lenge de og kan fint gå langt over 300 000km, dog kanskje må man bytte topper rundt 200k km, men passer man da på og få de uoriginale, så kan motoren fint holde i 200k km til. De trenger oljebytte ca. hver 6500km og passer man på det, går det nok veldig bra skal dere se ;)
En kamerat av meg har en 94 mod. Cherokee XJ med 2.5 dieselen som har gått et stykke over 300k km og den har nok ikke fått noe spesiellt særlig godt vedlikehold heller og han bruker den innimellom til tøff offroad kjøring og den holder fint enda!, så ikke klag mer på VM dieselen dere! ;)

P.S. Til dere som har for dårlig tid til å være litt snill med en diesel før og etter kjøring; IKKE kjør en diesel!!!

Takk for meg! :)
« Siste redigering: On.,12,Januar,2011,23,22 av Knudie »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #13 på: On.,12,Januar,2011,23,42 »
Vel, jeg angrer ikke på at jeg kjøpte diesel. Motoren er helt grei og er veldig fin å trekke med. Dessuten har den ett meget pent forbruk som jeg er glad i ref. min ferietur som jeg kommenterte.
jeg kunne nok tenkt meg bensin pga freskere bil, men selv om man får flere smiles per gallon, så går det også flere gallons per smiles enn det gjør på diesel.

Denne jobben kunne sikkert blitt rimeligere ved å bytte bare den ødelagte toppen, og trykkteste de andre. Men jeg mener de tar nesten 1500 kroner for å trykkteste en topp, og med trykktesting måler de ikke godstykkelse. dessuten må gamle topper planslipes og det koster også noen kroner. derfor tenker jeg at det er greit å bytte alle sammen i en smell. Sarpsborg motorverksted hadde topper ifra AMC, så da varer de nok til bilen har gått 800tusen :-)

Jeg måtte ha nye bolter fordi dette var strekkbolter, og de varer visst ikke flere ganger. dessuten kostet de ikke all verdens.

vippearmer hadde de ikke på lager, men de var på vei. Men jeg veit ikke om disse bør/må byttes enda. kostet 1000 kroner for ett sett på 2 stk.

Prisene du nevner chryslercrap, er like de jeg har fått. eneste er toppene koster 2800+mva før rabatt.
Jeg har tenkt å be om rabatt :-)

Men da ser det kanskje ut som om jeg går for full pakke ifra Sarpsborg motor, om jeg får en pen rabatt på pakka.
Også blir det ut med motor og full overhaling av topper og simring mot kassa.
var de tnoen her inne som hadde part nummer på O-ringene som også ble byttet samtidig med simmering? greit å ha alle deler på benken før man plukker ut motorn, ellers blir bilen hengende i bukken i ukesvis.
Og til dere som kan dette. må motoren heises ut, eller slippes ned for å komme ut av bilen??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #14 på: On.,12,Januar,2011,23,44 »
Du skal vel ikke selge bilen i disse dager da Tomas? Så den lå til salgs på Finn.no før jul.

Vel, jeg hadde den ute en liten periode, men så droppet jeg det.
dessuten er ikke bilen mye verdt nå ;D

Men når jeg koster så mye på den nå, så kommer jeg til å beholde den. Er VELDIG fornøyd med bilen ellers.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.