Skrevet av Emne: 3,1 går varm med henger.  (Lest 5556 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
3,1 går varm med henger.
« på: Lø., 9,Oktober,2010,22,39 »
Har en 3,1 TD som går varm med henger bak. Kjørte med vogn bak i sommer, og da skjedde det samme. Ved jevn hastighet steg temp jevnt og trutt....over 110 gr, da ble det en rast så bilen fikk kjølt seg. Den går ned igjen når jeg lar bilen gå noen minutt på tomgang. Den elektriske vifta går for fullt. -Byttet viscosekobling på vifta (den var DRITDYR!!),men bilen er fortsatt lik. Det rare er at den nye koblingen kjører på fullt på vifta når bilen er kald, og roer seg etter 1 km. Er dette normalt? Den drar jo også på når jeg holder jevnt og litt godt turtall når bilen er varm, men virker ikke som den har like stor hastighet. På tomgang virker det som den "slurer" selv om bilen har 100gr. Kjørte på hytta i høstferien med henger som ikke var spes. tung, og bilen dro opp i 100gr. Har skyllt kjøleanlegget fler ganger, da væska var brun, virket som rust. Nå er den klar og fin, og har vært det i et par mnd. Kikket ned i utluftingen på radiatoren, og det virket som det satt et slags kalklag på innsiden av kjøleribbene.Når jeg skyllte radiatoren, rant det fint gjennom og ut. Har også kjøpt ny vannpumpe jeg tenkte å bytte, bare for å vare sikker. Det merkelige jeg så nå sist, var at når bilen holdt 100gr. så viet radiatorslangene seg ut når jeg ruste opp turtallet på motoren? Nå er jeg hjemme igjen fra fjellet, og i dag kom det på et lite hull i den ene tynne slangen fra temp. huset.... Kikket i eksp tanken og denne var full, men den virker som er todelt, for sensoren ga beskjed om at det var for lite væske. Og det sprutet jo ut væske av slangen når jeg ga gass. Så ut som det var litt skum øverst i eksp. tanken da jeg stoppet, men det bobler ikke ikke i tanken når bilen går.
Tror nok at bilen også vil gå varm ved meget aktiv kjøring i bratte bakker over tid også. Noen som kan ha noe forslag?
Er så redd for at det skal være noe med topp eller toppakning da....har jo hørte mye rart. Kan jo også være radiator, men den er også styggdyr, så greit å være sikker før jeg handler ny. Nok med en dyr feilkjøp av viscosevifte...hehe...
Evnt om noe verksted å anbefale? Holder til på Gjøvik, og kan vel ikke akkurat skryte av org verksted på Hamar etter tidl. erfaringer.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #1 på: Sø.,10,Oktober,2010,19,28 »
Hei

Har du prøvd å bytte termostat?

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #2 på: Sø.,10,Oktober,2010,20,16 »
Ja, den er skiftet. Satte inn igjen den org. da den nye ikke gjorde noe utslag.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #3 på: Sø.,10,Oktober,2010,21,09 »
Viscose vifta skal være "treg" ved kald motor, det er helt normalt.

Stusser litt på at du ser/kjenner en tydelig utvidelse av kjøleslanger ved rusing av motor. Er det den tykke slangen fra termostathus til radiator? I såfall kan det tyde på at du har en blokkering i radiator, slik at vannpumpa øker trykket og dermed utvider slangen.

Kjører selv mye med campingvogn, og i tunge lange motbakker drar tempen seg ofte opp til 105-110 grader. Dette skyldes både økning av motortemp pga at motor jobber, samt at temp i gearkasse øker som følge av "sluring". Gearkassen kjøles via oljeledning som løper gjennom radiator, og kjølevæsken varmes fort opp pga dette, spesielt om man prøver å holde bilen i 80-90 km/t.

Dersom du mistenker blokkering i radiator, kan du prøve
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3744.msg34159.html#msg34159 (flushing av varmeapparat, fungerer like bra ved rensing av radiator...)

og dette produktet http://www.maritim.no/product.aspx?id=4700&groupkey=006003060

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #4 på: Ma.,11,Oktober,2010,09,39 »
Ok. Har prøvd proffrens og gammelt triks med  oppvaskmaskinmiddel, og spes. det siste tok ut en god del. Men ja, er den grove slangen inn på radiator i overkant som vider seg ut. Skal ringe nå og bestille dette rensemiddelet og prøve. Har sett at det er en god del kalklignende på radiator.
Skal kjøre trykktest på kjølesystemet en dag også tenkte jeg. Eventuelt får jeg kjøre en lekkasjetest i glødeplugghullene, da får man raskt svar.....huff.... :o håper inderlig ikke at det er noe der.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #5 på: Ma.,11,Oktober,2010,11,19 »
Hmmm, ja det tyder på at det er noe som tetter systemet ditt. Dersom topp-pakning er røket, så vil du sannsynligvis få skumdannelse på peilepinnen (forstvæske i oljen) i tillegg til forbruk av frostvæske og hvit eksos ved gasspådrag. Synes det virker meget usannsynlig at du ved topp-pakning brudd skal få så stort overtrykk inn i kjølesystemet, at det medfører utvidelse av radiatorslanger.... Om bilen går greit og ikke fusker, så er denne feilen lite trolig.

Vet også at turbokjøler-slangen (den tykkeste på høyre side fra bak på motor til fremste radiator) utvider seg ved rusing. Det er også normalt, det går kun luft gjennom denne, og trykket øker ved rusing.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #6 på: Ma.,11,Oktober,2010,12,59 »
Luftslangen utvider seg en god del ja....har faktisk vurdert å bytte ut de laaaange slangene med rør, tror dette kan bli merkbart på turbotrykket.
Kjører en del med vogn? Synes kanskje den er litt "dau" med vogn jeg da.....har kjørt A6 1,9 TDI før, og den virket faktisk noe sprekere med vogn. Har en 535, så er ikke så alt for stor ;)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #7 på: Ma.,11,Oktober,2010,13,26 »
er nok gåen(e) topp(er) eller topp-pakning dette kanskje...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #8 på: Ma.,11,Oktober,2010,14,06 »
Å? Er dette kjente symptomer?
Det finnes ingen urenheter i kjølevæske, ingen olje i vannet og ingen hvitrøyk fra eksos. Det som også er snodig er dette med at vannslangen utvider seg når det gis gass. Det er ikke unormalt stort trykk i kjølesystem når jeg åpner lokket.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #9 på: Ma.,11,Oktober,2010,14,34 »
Har du trykk i kjølesystemet etter at bilen har vært kjørt god og varm, for deretter å parkere den? På min WJ ble det så høyt trykk i systemet at det piplet litt vann gjennom overløpsslangen på ekspansjonstanken etter at motoren var stoppet, øvre radiatorslange var også rimelig "hard". Min bil hadde ikke vann i oljen, ikke hvit eksos og ikke noe spesielt grums i kjølevannet. Demonterte da toppene, og den bakerste (syl.5) hadde sprekk i forkammeret. Resten av toppene ble trykktestet, og de var ok. Lite trolig at du har defekt pakning, da 3,1 har en hel pakning, i motsetning til eldre 2,5 utgaver som hadde en pakning for hver sylinder, disse er mye mere utsatt. Hvis toppene på din bil aldri har vært demontert, så er det sikkert på tide med en overhaling, bytte støtstenger, polere opp vippearmene samt rengjøring av innsugsmanifold, da disse motorene gror igjen innvendig p.g.a EGR-systemet (Mercedes diesel sliter med det samme) Pris på hele toppjobben på min bil kom på ca 9600 ink nye støtstenger, pakninger og en ny topp, gjorde skruingen selv.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #10 på: Ma.,11,Oktober,2010,16,01 »
Nei, er egentlig ikke så mye trykk i systemet. Bilen har ikke gått mer enn 130.000km, så er vel egentlig litt tidlig for å overhale med støtstenger osv. Men det kan jo være sprekk i en topp..... :( Er det samme toppene på 2,5td i såfall? Har tilgang på brukte topper. Er alle sylindrene like? Eller bør man kjøpe ny?
Ble det målt avgass i kjølevannet og lekkasjetest i sylindere?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #11 på: Ma.,11,Oktober,2010,17,58 »
Det er samme toppene på 2,5 men du bør ikke montere brukte topper, hvis det viser seg at du har en eller flere defekte topper, skal du kjøpe ettermarkedstopper fra AMC, disse er sterkere enn de originale toppene og du slipper å gjøre jobben flere ganger. De nye og gamle toppene skal også planslipes innenfor gitte toleranser, så eksos/innsugsmanifold og toppdeksel holder tett etterpå, det er begrenset hvor mange ganger dette kan gjøres, defor bør du unngå brukte topper fra en annen motor. Hvis du skal feilsøke på sprekk i en av toppene, skru av "vannkanalen" som ligger oppå alle toppene, ved siden av toppdekselet, på samme side av motoren som turboen sitter. Kan være greit å gjøre dette med litt temp på motoren, start opp motoren når du har demontert dette, så ser du hvilken topp det bobler ifra. Men for alt jeg vet, så er det ikke sikkert det er der problemet ditt ligger, er ikke meningen å svartmale alt her :'( Jeg tok ikke lekkasjetest på min motor, da det var ganske innlysende at trykk i kjølesystemet kom av sprekk i topp, men jeg hadde ikke unormal høy temperatur, det eneste som oppførte seg rart var giveren i ekspansjonstanken, den varslet om lite kjølevæske selv om tanken var full når jeg skrudde av toppa.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #12 på: Ma.,11,Oktober,2010,19,44 »
Høres ikke lysende ut dette, nei. Varsler en sjelden gang at det er lite kjølevæske iblandt min også, selv om tanken er full.
Jobber innenfor Bertel O Steen(med et fransk merke ;D), så har jo tilgang til å få kjøpt direkte fra importør. Hvis det er topp bør jeg nok sikkert kjøpe ny, ja.
Vanvittig mye arbe å ta av toppene på disse bilene? Aldri vært borti biler med "flere" topper. Utan at de sitter i V da.... ;D

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #13 på: Ma.,11,Oktober,2010,20,26 »
Vil uansett anbefale deg en uoriginal AMC topp fremfor en original, bedre kvalitet, trur prisen lå på 2500-3000 komplett med ventiler og vippearmer.
Er litt jobb å demontere,bolten gjennom motorfestet på høyre side (turbo-siden) må ut og motoren må slippes 7-10 cm ned for å få av toppdekselet. resten er forsåvidt "greit", jeg skrudde av turboen fra flex-røret så jeg fikk tatt den ut for en inspeksjon. Monteringen er litt krevende, siden toppene ikke har styretapper mot blokka, derfor skal innsug/eksos manifold, vannkanal og toppdeksel monteres med moment, FØR du trekker moment på topplokksboltene (boltene kan brukes om igjen) Husk å merk/nummerer toppene når du demonterer, så alt kommer på samme plass.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #14 på: To.,28,Oktober,2010,13,28 »
Nå har jeg kjørt System-rens, byttet vannpumpe og luftet kjølesystemet skikkelig. Det bobler ikke i vanntank etter jeg har luftet anlegget....
Har også brukt "sniffer" som måler CO i kjølevannet, men den ga ikke utslag.
Kjørte med biltransporthenger i går, og det virket fortsatt som bilen går varm.
Det begynner å minske på muligheter her nå..... :(