Skrevet av Emne: Jørns sitt Cj-7 prosjekt  (Lest 58257 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #255 på: Lø.,19,Mars,2011,10,18 »
Sikring = OK
Nytt blink rele = (Kondensator ?)

Jeg har ikke åpnet rattstammen

Rekkeklemmen sitter i rattstammen ?

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #256 på: Lø.,19,Mars,2011,10,27 »
tok noen bilder..plata må presses ca 3 mm inn da den er fjærbelastet på baksiden,2 små flate skrujern for å pirke ut låsrringen,hjemmemekka bøyle som skrus inn på rattstammen med originalmutteren for å presse,da har du begge henda fri.Nødblinken er intergrert i hele den plastsaken rundt stammen.du kommer til bra for å prøve å smøre opp den bryteren når du tar av plata til låsen.
« Siste redigering: Lø.,19,Mars,2011,10,35 av xjrebel »
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #257 på: Lø.,19,Mars,2011,10,43 »
Helt perfekt service  :-) takk

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #258 på: Lø.,19,Mars,2011,11,52 »
Outstanding:
I dag fjernet jeg viftereimene og prøvde å starte motoren igjen.
Etter 17 år i ro så fyran med en eneste gang.

http://www.youtube.com/watch?v=USwlFFfKJa8
« Siste redigering: Lø.,19,Mars,2011,12,16 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #259 på: Lø.,19,Mars,2011,13,29 »

Grattis! En riktig höjdare dette  ;D

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #260 på: Lø.,19,Mars,2011,18,01 »
Hei Jørn

Her er noen bilder av det ene blinklyset mitt med ekstra parklyspære. Nye blinklys er bestilt så jeg er usikker på om jeg skal beholde denne patenten eller bruke parklyspærene som er i hovedlyktene (har byttet hovedlykter som har parklys).





Det var herfra du kunne dra en ledning opp til markeringslyset ditt slik at dette ble et blinklys i stedet for.
Nødblink virker på min bil (heldigvis) - ser ut som en større operasjon det med nødblinkbryteren... Du har montert begge releene som kom med Painlesskitet? De to runde som skal i sikringsholderen? Sikker på at de virker?



Thomas

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #261 på: Lø.,19,Mars,2011,18,57 »
Høydara: ja abosultt, jeg grua meg skikkelig. Var redd for alt olje og diverse skulle sprute i alle retninger. Nå har jeg vært å henta meg en ny vannpumpe hos Bergskaug, skal skru den inn i morgen.

Jeg kommer til å ha parklys/blinklys i grill slik de er i dag. Du har rett i det du sier at parklysene må jo ta over dersom hovedlyktene går. Blinklysene på skjermen skal jeg modifisere til å kun å fungere som blinklys.
Ja, jeg har satt inn begge kondensatorene, det er ikke releer. Ett for blink og det andre for nødblink.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #262 på: Lø.,19,Mars,2011,20,14 »
gromt med oppstart  :) Har du gjort noe med motoren utenom oljeskift og filter?
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #263 på: Lø.,19,Mars,2011,23,01 »
gromt med oppstart  :) Har du gjort noe med motoren utenom oljeskift og filter?
Nei nesten ingenting. Byttet fordelerlokk, plugger og ledninger. I morgen blir det vannpumpe. Men da er det stopp. Dersom det er mer som må byttes av større art så blir det heller motorbytte.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #264 på: Sø.,20,Mars,2011,09,14 »
Er vel ikke noe poeng i å legge for mye penger og jobb i 6èrn når du egentlig vil ha V8,skjønner den.Jeg tenker at jeg går for en V8 med en gang(304 el 360)tiden får vise hva det blir.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #265 på: Sø.,20,Mars,2011,12,23 »
 Det var ikke noe galt med vannpumpa, den ser ut til å fungere ganske bra. Skruene som fulgte med vifta jeg kjøpte var for lange så det stanga i blokka :-) ....

Men uansett. Jeg har fyrt den litt i dag. Men jeg syns den går med veldig høyt turtall på tomgang. Samt er det veldig høyt oljetrykk syns jeg, og ladespenning er på nærmere 15V.

Har tatt en video men aner ikke om man får noe inntrykk av høyt turtall. Hvordan pokker justerer jeg ned dette? Eller går den så høyt pga choken? Uansett syns jeg at det er noe høyt selv om choken er aktivert. Jeg har ikke kjørt den på tomgang så lenge at choken har slått seg av nettopp pga sinnsykt høyt turtall.

Se og bedøm.

http://www.youtube.com/watch?v=1cLbdlVbZ2k
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #266 på: Ti.,22,Mars,2011,20,53 »
Snakket litt med Bergskaug i dag. Han likte ikke at bilen gikk så høyt på tomgang og ba meg sjekke idle skruene. De var skrudd helt inn så ikke så rart at den gikk høyt på tomgang. Fikk justert de litt og nå går den ganske bra. Men fytte i rakkern og mye bensin den spruter ut i retur. Tømmer alt inn i en reservekanne for å ikke kjøre det tilbake til tanken.

Så nå har jeg vel bestemt meg for å ha rekke seksern en stund. Skal bestillle ny forgasser (motorcraft) og TFI tenning til den. Tror det blir en bra kombinasjon. Hørt at Motorcraft er enklere å stille inn en en Weber, så da passer nok en slik bedre for meg.

Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #267 på: Lø., 2,April,2011,14,08 »
Bilelektrisk er ikke til å forstå seg på. Selv for en elektromann som meg. Men fant nå ut tilslutt hvordan blinklysene på forskjermene fungerte.
Problemet var at de lyste som sidemarkeringslys i tillegg til at de fungerte som blinklys.
Det jeg ikke fattet og begripet var at de kunne fungere på den måten med kun 2 ledninger, i og med at de er bygget av plast så måtte en av ledningene være minus pol.

Jeg målte litt på de og fant ut følgende:
Når de lyser konstant som markeringslys så er det +12V på brun ledning, mens sort er minus.
Når de blinker, så er pulserer sort fra 0 til +12V i mens brun er plutselig minus.
Og når det blinker og marklys er på så er det +12V på brun, mens sort er som under blink. Derfor blinket de i utakt med resten av blinklysene.

Det vil da si at sort fungerer som både +12V og som 0V.

Dette hjalp meg jo veldig for å tilpasse skjermlysene til norske forhold. Det jeg gjorde var å kutte den brune og jorde den. Da blinket alt i takt, samt marklys funksjon var borte.

Jeg har også bestilt mye deler nå.
Har også fått en i statene til å bygge en Motorcraft forgasser til meg. Har også bestilt fra samme mann TFI tenningsett samt short ram luftfilter. Tror dette blir fett.

De siste dagene har jeg kjørt bilen litt på tomgang samt prøvd å fylle opp automaten med olje (tar lang tid).
I dag har jeg også helt på motorens på motoren og kjørt den en 20minutter på tomgang. Kom ikke så mye gørr ut av tappehullet, det meste fjerna jeg i høst.

Tror dette blir bra tilslutt. Har en liten lekasje på kjølevæska, men vet ikke helt hvor det kommer fra. Kan se ut som om det er fra termostathuset. Får lete litt til.

Håper å få den ferdig reg som varebil i løpet av mai måned, så får jeg betille time hos BT for omreg. til personbil samt godkjenne hevesettet.

« Siste redigering: Lø., 2,April,2011,14,11 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #268 på: Lø., 2,April,2011,15,48 »
Jeg målte litt på de og fant ut følgende:
Når de lyser konstant som markeringslys så er det +12V på brun ledning, mens sort er minus.
Når de blinker, så er pulserer sort fra 0 til +12V i mens brun er plutselig minus.
Og når det blinker og marklys er på så er det +12V på brun, mens sort er som under blink. Derfor blinket de i utakt med resten av blinklysene.

Det vil da si at sort fungerer som både +12V og som 0V.

Dette hjalp meg jo veldig for å tilpasse skjermlysene til norske forhold. Det jeg gjorde var å kutte den brune og jorde den. Da blinket alt i takt, samt marklys funksjon var borte.

Hei Jørn

Bra informasjon  :)

Jeg ser ikke bort i fra at jeg må gjøre som deg iom at bilen min skal på EU-kontroll snart. Noen som vet om det ligger føringer mht lys på biler som er registrert som bevaringsverdig? Lysene er jo originale og siden de bruker dette argumentet for å stoppe endringer og ombygginger så bør det jo strengt tatt gjelde med lys også. De kan jo forby hevesett og andre modifikasjoner på bilen med bakgrunn i at den skal være original. Kan de i samme åndetrekk si at jeg da skal modifisere originale lys for å tilfredstille norske bestemmelser? Helst vil jeg ha det som originalt  :)

Har du orange blinklys bak Jørn? Er dette et krav? Min ble godkjent med røde da den ble vist for et par år siden...

Du har ikke vurdert innsprøytning da? Du får jo et Howell kit til ca $1200...

Thomas

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #269 på: Lø., 2,April,2011,16,14 »
Hei Jørn - jeg holder på med lys selv til min CJ5 - bra tips forøvrig vedr markeringslys som blir blinklys og hvordan få bort markeringslyset.

Jeg hasr nå startet med baklys og bakgrunnen er "kravet" om gul blinlyspære, glasset kan være hvit rødt eller orange.

1) Jeg kobler blink pulsen...rød kabel, opp på ryggelysene, (dvs jeg reiser til BT uten ryggelys og håper dette er OK?)

Jeg bruker en enpolet pære og den grønne kabel ligger igjen uten at jeg kobler feks denne til jord. RESULTAT = jeg mangler bremselys.

2) Jeg kobler tilbake RØD sammen med GRØNN, bremselys er tilbake, men det blinker selvsagt i begge pærene.

LØSNING ?