Bilelektrisk er ikke til å forstå seg på. Selv for en elektromann som meg. Men fant nå ut tilslutt hvordan blinklysene på forskjermene fungerte.
Problemet var at de lyste som sidemarkeringslys i tillegg til at de fungerte som blinklys.
Det jeg ikke fattet og begripet var at de kunne fungere på den måten med kun 2 ledninger, i og med at de er bygget av plast så måtte en av ledningene være minus pol.
Jeg målte litt på de og fant ut følgende:
Når de lyser konstant som markeringslys så er det +12V på brun ledning, mens sort er minus.
Når de blinker, så er pulserer sort fra 0 til +12V i mens brun er plutselig minus.
Og når det blinker og marklys er på så er det +12V på brun, mens sort er som under blink. Derfor blinket de i utakt med resten av blinklysene.
Det vil da si at sort fungerer som både +12V og som 0V.
Dette hjalp meg jo veldig for å tilpasse skjermlysene til norske forhold. Det jeg gjorde var å kutte den brune og jorde den. Da blinket alt i takt, samt marklys funksjon var borte.
Jeg har også bestilt mye deler nå.
Har også fått en i statene til å bygge en Motorcraft forgasser til meg. Har også bestilt fra samme mann TFI tenningsett samt short ram luftfilter. Tror dette blir fett.
De siste dagene har jeg kjørt bilen litt på tomgang samt prøvd å fylle opp automaten med olje (tar lang tid).
I dag har jeg også helt på motorens på motoren og kjørt den en 20minutter på tomgang. Kom ikke så mye gørr ut av tappehullet, det meste fjerna jeg i høst.
Tror dette blir bra tilslutt. Har en liten lekasje på kjølevæska, men vet ikke helt hvor det kommer fra. Kan se ut som om det er fra termostathuset. Får lete litt til.
Håper å få den ferdig reg som varebil i løpet av mai måned, så får jeg betille time hos BT for omreg. til personbil samt godkjenne hevesettet.