Skrevet av Emne: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!  (Lest 8787 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
« Svar #15 på: Ma., 8,Januar,2007,20,55 »
En venn av meg har gjort dette byttet. Han måtte bygge om mellomaksel, da explorer-alselen har annen yoke enn dana 35. Husk dette når du bestiller mellomaksel. I tillegg så står diffen ganske mye mer til høyre enn på dana akselen.  ;)

Det er ikke noe problem det følger med ny yoke i Ommbygningsett fra M.O.R.E som passer på akselen som igjen passer til yj krysset...

Hva er ganske mye??? målet er 20mm til høyre. noe som ikke er noe problem..

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
« Svar #16 på: Ma., 8,Januar,2007,21,40 »
 ;D hurrrrra!!! ;D Da er jobben gjort, startet på fredag ca. 1700 med og åpne fordelingskassa for og bygge om denne til fast yoke. Lørdagen startet med demotering av dana 35, innmåling av alle braketter på ford 8.8 punkting og sveising. Mellomakslen var 25mm for lang så den måtte ta en tur i dreibenken og  kuttes for så og sveises. Søndag var det bare og montere ford 8.8, det ble prøvetur kl 1800 som var helt utrolig alt virket perfekt. Det var også veldig deilig og få gode bremser bak som har væst mer eller mindre fraværende på dana 35.

Det kan jeg si til alle som sliter med offroad og dana 35 denne ombygnigen er vært vær krone, det er litt jobb men...  8)

Ps. Bredden på ford 8.8 er litt smalere, men selv om du vet det, er det vanskelig og se...       
« Siste redigering: Ma., 8,Januar,2007,22,50 av 88 YJ »

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
« Svar #17 på: Ma., 8,Januar,2007,22,47 »
Noen flere bilder....

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
« Svar #18 på: Ti., 9,Januar,2007,00,55 »
Knallbra! Blir vel hardkjøring på deg nå.... Deilig når slike ombygginger funker med en gang.

Men var det den nye akselen fra SYE kitet som var 25mm for lang ? Er det høy pinjong på 8.8 ?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
« Svar #19 på: Ti., 9,Januar,2007,01,03 »
Knallbra! Blir vel hardkjøring på deg nå.... Deilig når slike ombygginger funker med en gang.

Men var det den nye akselen fra SYE kitet som var 25mm for lang ? Er det høy pinjong på 8.8 ?

Det var mellomaksling som skal passe orginal yj med opptil 3" løft og den ble litt lang, pinjongen  på 8.8 er litt lengere. Det er ikke høy pinjong..
« Siste redigering: Lø.,13,Januar,2007,00,50 av 88 YJ »

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
« Svar #20 på: To.,18,Januar,2007,15,41 »
Pussig nok har jeg også kjøpt en Ford 8.8 :)

Er det noen som kan decode nummeret på diffen ?    S613BR / 3L73885K24
--------
En kar på offroad.no meldte at det betød 3.73 og lamelldiff.   Noen som vet hvor mange splines det er ?

Ang. gearing.  Ifølge denne tabellen  er det litt for lite for 33" dekk.   Hva tycks ?
« Siste redigering: To.,18,Januar,2007,17,07 av simon »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
« Svar #21 på: Fr.,19,Januar,2007,09,48 »
Pussig nok har jeg også kjøpt en Ford 8.8 :)

Er det noen som kan decode nummeret på diffen ?    S613BR / 3L73885K24
--------
En kar på offroad.no meldte at det betød 3.73 og lamelldiff.   Noen som vet hvor mange splines det er ?

Ang. gearing.  Ifølge denne tabellen  er det litt for lite for 33" dekk.   Hva tycks ?

Det er 31 splines. Fikk ikke tid i går Simon..

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
« Svar #22 på: Fr.,19,Januar,2007,11,17 »
Ang. gearing.  Ifølge denne tabellen  er det litt for lite for 33" dekk.   Hva tycks ?
Pussig... skjønner meg ikke helt på alle disse US gear ratio tabellene.
Synes alle! Oppgir alt for lav giring. Mange er nok basert på manuell giring & spe motor i hvert fall ikke V8 & Aut.
Skal jeg m 35" liksom kjøre med 4.56/4.88? Aldri!! Er jo nesten happy m 2.73...

edit: Grattis med 8.8 Simon, sikkert bare å leie inn Knut for hjelp og modding  ;)
« Siste redigering: Fr.,19,Januar,2007,11,19 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
« Svar #23 på: Lø.,20,Januar,2007,13,37 »
Ang. gearing.  Ifølge denne tabellen  er det litt for lite for 33" dekk.   Hva tycks ?

Hei simon. Grattis med ny aksel.

Jeg kan jo si litt om min bil, vi har vel lik motor, kasse og transfer. Jeg kjører på MT/R 35x12,5" og har 4.11 i akslene. Og jeg kunne IKKE tenkt meg noe lavere numerisk utveksling. Jeg hadde heller kanskje vurdert 4.56, men det går greit med 4.11. Da har jeg omtrent 2000 rpm i 80, og rundt 2500 i 100 GPS fart.
Lockupen min slår inn i ca 55 - 60 km/t, akkurat slik den gjorde når bilen var original.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.