Skrevet av Emne: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker  (Lest 2391 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget SveinHa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Sveins plass...
-97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« på: Sø., 6,Mai,2018,11,00 »
Heeelt fersk Cherokee eier og har kjørt bilen bare en dag på prøveskilt og har et par spørsmål:
  • Motoren småfusker litt, ikke noe dramatisk men går heller ikke helt reint.
  • Temperatur går opp til 100 og ligger stabilt der både på flat vei og i lengre motbakker
Liker ikke helt at den ligger på 100 grader men kan der være en sammenheng her som feil på temp.sensor som igjen gir litt feil luft/bensinblanding?

Kjente/vanlige problemer?
Fantasi er vel så viktig som kunnskaper, Albert Einstein.

Utlogget SveinHa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Sveins plass...
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #1 på: Fr.,11,Mai,2018,12,48 »
Er er virkelig ingen her som kan noe som helst, eller er der noen her i det hele tatt? Eller er dere så amerikanisert at der ikke våger å skrive noe som helt i fare for å bli saksøkt?

Der er ETT enkelt svar her siste 2 mnd og det var det jeg som ga.

Takk for meg...
Fantasi er vel så viktig som kunnskaper, Albert Einstein.

Utlogget Vesto

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #2 på: Fr.,11,Mai,2018,23,03 »
Hvordan ser plugger (og pluggledninger) ut?
Jeep Patriot 2,0 CRD 2009 mod
Mercedes Vito 116 2011 mod
Saab 9-5 2,0T   2006 mod
Jeep Cherokee  2000 mod

Utlogget SveinHa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Sveins plass...
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #3 på: Fr.,11,Mai,2018,23,48 »
Har bestilt nye plugger, kommer på mandag.  Ledningene SER ok ut men synet kan jo bedra...
Fantasi er vel så viktig som kunnskaper, Albert Einstein.

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #4 på: Lø.,18,August,2018,13,58 »
Hei ! Interessant tema. Jeg har en 4.0 bensin som også har irriterende småfusking i det daglige. Som en enkel beskrivelse så går det helt fint å kjøre den til daglig. Symptomer på fusking er eksempelvis etter å ha kjørt rettstrekk / slakke nedoverbakker, for så å starte på brattere bakke hvor bilen ( automat ) har behov for å gire om. Når jeg da kommer litt opp i bakken, og finner det naturlig å gi litt gass slik at den kan gire seg ned, er det akkurat som motoren ikke ønsker å komme etter i forhold til det pådraget jeg gir den.  Når jeg da trykker ytterligere på gasspedalen så nøler den litt med småfusking før den endelig reagerer, og med det girer ned mv. skyter fart. Håper det var en grei beskrivelse. Har nå en plan om å rense Idle Air Controller (IAC). Har sett på youtube at det kan danne seg endel sot der "inne" som visstnok kan skape problemer. 

https://www.youtube.com/watch?v=fpYSfvAxSkk

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #5 på: Sø.,19,August,2018,19,29 »
 :) ;D Lar denne ligge som en tidskapsel: Renset i dag Idle Air Controller (IAC) og "trottlebody" med gammel tannbørste og CRC quickcleaner, samt trykkluft. Trodde først at dette ikke ville gjøre susen, siden det ikke så ut til å være så mye sot som vist i endel videoer på youtube. Bilen min er gått 1180000, og en kunne med tydelighet utfra skruer mv. loctight, se at denne jobben aldri har vært utført gjennom bilens levetid. Etter rens og remontering var det tid for testtur. Uten å overdrive var det som å ha fått ny motor i bilen :) Motoren reagerer nå umiddelbart, og er merkbart kvikkere. Det neste som er en helt annen karakter er gear-skiftene. Når jeg trykker gassen i bånn reagerer den med kickdown med en gang, noe som tok lang tid tidligere, om den i det hele tatt skjedde.

Utlogget SveinHa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Sveins plass...
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #6 på: Ma.,27,August,2018,21,13 »
Takk for tips.

Jeg har ikke gjort noe mer enda men har nytt eksosanlegg med 2 helt nye O2 sensorer liggende så jeg tenkte det skulle være første skritt.

Har litt lite tro på IAC siden den starter og går fint på tomgang og IAC kutter jo på et eller annet turtall noe over tomgang. Men etter dine erfaringer så kan jo det være lurt å prøve.

Er den virkelig kjørt 1.1 mill km? Min er kjørt 150.000.
Fantasi er vel så viktig som kunnskaper, Albert Einstein.

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #7 på: Lø.,15,September,2018,05,23 »
Lurte seg inn med en null for mye ;D Skal være 118000 - et-hundre-og-atten-tusen-kilometer

Utlogget SveinHa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Sveins plass...
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #8 på: Lø.,15,September,2018,09,53 »
Regnet med det ja...

Rengjorde throttelbody og IAC for et par uker siden uten at det gjorde nevneverdig forskjell... Så egentlig ganske rent og pent ut.
Fantasi er vel så viktig som kunnskaper, Albert Einstein.

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #9 på: Ma.,17,September,2018,09,40 »
Har du sjekka vacuum ? Her en ledetråd    https://www.youtube.com/watch?v=bi4_HDJ6XCA

Utlogget SveinHa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Sveins plass...
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #10 på: Ma.,17,September,2018,10,08 »
Takk for tips. Sjekket den da jeg hadde throttlebody og IAC ute og den så veldig fin og teit ut.
Fantasi er vel så viktig som kunnskaper, Albert Einstein.

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #11 på: Ma.,17,September,2018,13,00 »
Frustrerende med motor som fusker. Selv om alt ser tight og fint ut på utsiden av sensorene, så kan det likevel være el-feil på de. Har du foretatt målinger av TPS ? Nå regner jeg med at du mer bevandra enn meg selv rundt temaet "trottlebody". Om ikke så er her en relativ god video som beskriver ganske bra::  https://www.youtube.com/watch?v=N9CjoT41qzk

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: -97 Cherokee 2.5 bensin småfusker
« Svar #12 på: Ma.,17,September,2018,13,10 »
....................her også en video som beskriver et ofte glemt emne. Merk hva han sier ca 5,20 minutter inne i videoen. https://www.youtube.com/watch?v=iaysQluwch0