Skrevet av Emne: 3.1 motor  (Lest 13022 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
3.1 motor
« på: To.,27,November,2014,17,44 »
Etter att 3.1 oljebrenneren spydde olje ut om ekspansjons-tanken så gikk jeg til innkjøp av nye AMC topper, støtstenger, vippearmer++, dette har ligget her i påvente av tid, fikk endelig tid til overs og tok meg på tak, kjørte motoren varm og ettertrekt toppene, diesel-purka gikk finere en noen gang (i min tid da) den fikk ny olje og filtere mm. etter en liten kjøretur så var jeg rett så fornøyd, men akk og ve.... olja forsvinner fortsatt inn i kjølesystemet, oljekjøleren har jeg trykktestet så da er det vel ikke så mange mulighetene igjen.....? det jeg lurer på nå er om noen vet om en grei motor til salgs? to be continued.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: 3.1 motor
« Svar #1 på: To.,27,November,2014,17,54 »
Sikker på at oljekjøleren er i orden?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: 3.1 motor
« Svar #2 på: To.,27,November,2014,17,54 »
er du sikker på at det er ny olje som kommer inn i kjølevannet
jeg tror at det er olja som sitter i radiator og andre steder som kommer opp i ekspansjons tank
det er en møysommelig prosess å bli kvitt gammel olje i kjølevann,fyll på en god sprut med salo oppvaskmiddel den løser opp olja
skift kjøleveske etter noen mil ,jenta prosessen til det ikke kommer ny olje
start med å tømme ekspansjon tank først ,ellers renner dritten tilbake i radiator
« Siste redigering: To.,27,November,2014,18,30 av fiskern »

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #3 på: To.,27,November,2014,18,10 »
Oljekjøleren ble tatt av, plugget og trykksatt under vann, ingen bobbler....
Ganske sikker på att det er ny olje i slangene ja, minker olje på sumpa gjør det også :(

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: 3.1 motor
« Svar #4 på: To.,27,November,2014,18,34 »
oljefilter huset hvis det er demonterbart,wv har det problemet
dette er den delen som oljefilteret er skrudd fast i
« Siste redigering: To.,27,November,2014,18,46 av fiskern »

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: 3.1 motor
« Svar #5 på: To.,27,November,2014,18,40 »
er det en mulighet for at turboen lekker olje eller at du har gjort en feil under montering av topper

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: 3.1 motor
« Svar #6 på: To.,27,November,2014,19,04 »
du har oljefilter adapter som er koblet til kjølevannet,det som oljefilteret er skrudd inn i
demonter å sjekk for lekkasjer

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #7 på: To.,27,November,2014,20,31 »
Takker for gode råd, oljekjøleren med oljefilter adapter er ganske grei å demontere for en ekstra sjekk, nå er vel ikke adapteren for oljefilter i direkte kontakt mot kjølevann, oljekjøleren er skrudd inn i blokka som adapteren for oljefilteret igjen er montert fast i. Er vel egentlig ikke så mye feil man kan gjøre ved montering av toppene, vannet forsvinner ikke inn i olja men olja forsvinner inn i kjølevannet, det er ingen oljekanaler mellom blokk og topper da oljetilførsel til vippearmer blir forsynt via rør fra blokka til hver enkel topp, hadde jeg hatt lekkasje mellom blokk og topper så hadde vannet gått inn i olja og ikke omvendt, var jo ganske så sikker på att det var en sprekk topp, det var det nok ant. vis ikke da.

Utlogget tmkarlsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
Sv: 3.1 motor
« Svar #8 på: Lø.,29,November,2014,07,32 »
Nu vet ikke jeg hvor mye erfaring du har med toppbytter å sånn, men når du byttet toppene pusset du toppene og blokka, med fint sanpapir og en helt rett kloss? hvis du ikke har pusset så er det en stor sannsynlighet for at det er en liten ugjevnhet som gjør at det ikke blir 100% tett. og vi vet jo fra før av at med 3.1 litern så er det sånn at kommer olja i kjølevannet så er det noe med toppene som er galt. :)

Har du sjekka at det ikke er skade på vannmanifoilden?
2000 Jeep WJ 3.1TD

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #9 på: Lø.,29,November,2014,14,57 »
Nå skal det sies att det er første 3,1 diesel jeg har byttet topper på, men ikke så veldig ulikt andre diesel motorer dette da, noen forskjellige løsninger har vel detroit-diesel gjort i forhold til andre konstruktører men ikke verre en att de er til å forstå. Att toppene er ett svakt punkt er vel vedtatt, derfor så valgte jeg å oppgradere til AMC topper, disse er nye og regner med att de ikke trenger noen maskinering for att de skal ligge godt ann mot toppakningen, att lekkasjen kan komme fra de nye toppene betviler jeg, så i første omgang så velger jeg å se bort fra det. Hvordan kjølevannsmanifolden på andre 3,1 motorer ser ut vet ikke jeg, men på min motor er ikke denne i direkte kontakt med noe det står oljetrykk på, en ide om lekkasje i turbo legger jeg også til side, om noen har vannavkjølt turbo så har ikke min motor dette, om det lekker i turbo så vil eventuelt den oljen lekke ut i eksosen, den kan ikke komme inn i kjølevannet. Oljekjøleren kan det så absolutt være, den skal trykktestes igjen (da ingen lekkasje på denne ble påvist i første omgang) begynner å bli flere innlegg siden jeg skrev om problemet så til de som skummer litt fort gjennom så er problemet att olje går ut i kjølevannssystemet når motoren går (høyere oljetrykk en kjølevannstrykk), altså så kan det ikke være noe med anleggsflate mellom blokk og topper da det ikke er oljekanaler med trykk mellom de to komponentene, kun drenering tilbake til sumpa i gjennomføringene for støtstenger. Regner med att det er unødvendig å informere om att når motoren blir stoppet og oljetrykket blir lavere en vanntrykket (varm motor) så vil vannet strømme inn i oljesystemet.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: 3.1 motor
« Svar #10 på: Lø.,29,November,2014,17,29 »
du har løse sylinderforinger med oringer som tetter ,kan problemet ligge her

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #11 på: Lø.,29,November,2014,18,30 »
Ja det kan være, det må jeg eventuelt se nærmere på, ikke akkurat gjort på en ettermiddag :) mulig det kan være en mulighet, ser ikke helt for meg akkurat nå hvordan olje kan bli trykt inn i kjølesystemet av den grunn men det kan være noe å se nærmere på.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #12 på: Lø.,29,November,2014,18,57 »
Det er nok ikke Detroit diesel som har konstrurert motoren, men de ærede herrer hos VM Motori i byen Cento i Italia.

VM Motori was founded by two entrepreneurs, Claudio Vancini and Ugo Martelli (hence the "VM") in 1947.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tmkarlsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
Sv: 3.1 motor
« Svar #13 på: Lø.,29,November,2014,19,27 »
3.1 vm motoren er ett stort mysterium.
Har hverfall erfart selv at det minste ting kan gi store utslag på denne motoren.


Fikk nu noen gang sett om det var skade på de gamle toppene? når jeg bytta brukte jeg en billig uv lykt fra ebay for å lete etter sprikker, funket kjempe godt det, fant en sprikk rett under kjølevannsmanifoilden som gikk i olje kanalen( produksjonsfeil på den ene nye toppen) kan være tilfelle her også verd å kjøpe seg en uv lykt å litt uv leak detektor uavhengig om du tror du har lekasje eller ikke. Har hatt 3 forskjellige på min, der den ene blir grønn(motorolje), en blir rød(kjøleveske) og en som blir fiolett(girkasse) når du setter uv lyset på å leter etter lekasjer.

Gjorde dette fordi jeg vill vite om lekasjene tidligs mulig :) skjekker etter lekasjer ca hver 6mnd, bare ett lite tips :)
2000 Jeep WJ 3.1TD

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #14 på: Lø.,29,November,2014,22,49 »
De gamle toppene er sikkert i orden de, uten att jeg har sjekket de noe videre, tror nok att lekkasjen som var der er den samme jeg sliter med nå, må vel bare tro att det ikke er sprekk i de nye toppene, selv om alt kan være mulig :o
Uten att det har noe betydning så mener jeg att Detroit Diesel var involvert i konstruksjonen av denne motoren, men att den var produsert av VM Motori, nå var vel detroit diesel eier av vm motori på denne tiden så det er mulig det er årsaken til att de har satt navnet sitt på produktet??