Skrevet av Emne: Oljeskift NV247 fordelekasse  (Lest 1604 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ter_sta

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Oljeskift NV247 fordelekasse
« på: To.,25,September,2014,11,45 »
Jeg har en 99 WJ som jeg skal skifte olje i fordelerkassen på, Jeg har en NV247 fordelerkasse.

Ut i fra hva jeg har funnet ut er det veldig viktig at det brukes korrekt olje, og oljen som skal brukes er Mopar NV247.

Er det noen som vet om det også må fylles på Mopar slip middel (friksjons modifisering) på fordelerkassen?

Jeg spør om dette fordi denne gearkassen inneholder vel også en sperre på midtdifferensialen av variolock type slik som sitter i for og bakaksel, og på for og bakaksel må det jo fylles på Mopar slip middel.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Oljeskift NV247 fordelekasse
« Svar #1 på: To.,25,September,2014,17,39 »
Nei det skal ikke være noe slippmiddel på fordelerkassen, siden oljen er en helt annen enn på diffene.
Oljen som Jeep-forhandlerne skaffer idag som erstatning for NV247 Mopar-oljen heter Petronas Tetula Powergear4 SAE80W.
Mobilfluid 424 olje kan også brukes (Mopar-oljen er Mobilfluid 424 traktorolje, det står faktisk på flasken) men den er nok verre å skaffe i små kvanta i Norge iallefall. Tror jeg.
Visstnok har Mobilfluid 426 tatt over for 424 men den er neppe lettere å få tak i utenom store kanner/fat.

http://www.lindberg-lund.no/files/Tekniske%20datablad/M-FLUID424-TD.pdf
« Siste redigering: To.,25,September,2014,17,55 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.