Skrevet av Emne: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre  (Lest 8355 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Winston

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
  • Skitt la gå, sa kjerringa og dro i snora.
Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« på: Fr., 4,Juli,2014,10,42 »
Skal bytte olje på diffene. Har bestilt 3 flasker med Limeted slip Mopar fra Maldal.
Jeg forstår det slik at det er ca 1,18 liter fremme og 1,89 l påbak diffen. En flaske slip foran og to bak.
Tenkte å kjøpe biltemas Pakningssilikon og biltema sin Transmisjonsolje SAE 80W/90.
Er det ok?
Takker
Espen
2000 Jeep GC WJ 3.1 TD

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #1 på: Fr., 4,Juli,2014,11,43 »
Viktig viktig: Er det diffolje med slippmidde, eller er det rent slippmiddel?? Er det det siste MÅ du kjøpe hypoidolje og blande i LITT slippmiddel i henhold til spesifikasjonene på emballasjen. Er det diffolje med slipp er det bare å peise på. Men på forakselen trenger du strengt tatt ikke olje med slippmiddel, da det ikke er LSD fremme.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Winston

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
  • Skitt la gå, sa kjerringa og dro i snora.
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #2 på: Fr., 4,Juli,2014,12,08 »
Hei.
Takk for svar
Biltemas Transmisjonsolje SAE 80W/90 er mieral uten noe slip middel. Så da kan jeg gå for denne og tilsette slip middel?
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-36978/

De har oså denne med slip middel Transmisjonsolje Limited Slip SAE 80W-90 http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-Limited-Slip-SAE-80W-90-369750/

Mener å ha lest et sted at det bør være helsyntetisk. Da har de denne.
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-helsyntetisk-75W90-36997/

Det jeg har kjøpt er rent slip middel.
Espen
2000 Jeep GC WJ 3.1 TD

Utlogget Winston

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
  • Skitt la gå, sa kjerringa og dro i snora.
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #3 på: Fr., 4,Juli,2014,12,17 »
Ikke helt rett spec, men ser jo fin ut denne.
Espen
2000 Jeep GC WJ 3.1 TD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #4 på: Fr., 4,Juli,2014,12,59 »
Dette er vel snakk om Quadradrive ?
Det skal være ca en halv flaske foran og en hel flaske bak med Mopars tilsetning, ifølge servicemanualen iallefall (120 ml flasker).
Og 75W-140 syntetisk girolje på diffene med Quadradrive. Dette står også i bilens instruksjonsbok.
Anbefaler Castrol Syntrax, uten LSD, siden man allikevel bruker Mopars tilsetning som funker best på disse diffene.

Husk også at på fordelingsgirkassen skal det IKKE være ATF DExron III-olje (eller ATF +4 olje). Det står feil i instruksjonsboka.
« Siste redigering: Fr., 4,Juli,2014,13,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Winston

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
  • Skitt la gå, sa kjerringa og dro i snora.
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #5 på: Fr., 4,Juli,2014,13,24 »
Hei og takk.
Det er snakk om Qudradrive ja.
På transferkassa  skiftet jeg til mopar sin NV245. Pluggene satt heldigvis ikke fast, var litt redd når jeg så det var alu mot stål.

75w-140 er ikke det for heavy-duty? Fant denne hos maldal im. Pennzoil® Synthetic koster en del da.

Hvor fikk du tak i Castrol Syntax?

Takker
Espen
2000 Jeep GC WJ 3.1 TD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #6 på: Fr., 4,Juli,2014,13,27 »
Du mener nok NV247 ?
Den er forresten erstattet med noe Petronas-greier som har samme spec. og som Jeep-forhandlerne skaffer nå for tiden.

Jo 75W-140 er vel for heavy duty, dvs. om man har Quadradrive, Trailer Towing Package eller begge deler som kanskje de fleste har.
Står både i servicemanual og instruksjonsbok, som du nok har lest grundig ?  ;)

Castrol har de vel bl.a. på Mekonomen men har sett flere andre steder også.
« Siste redigering: Fr., 4,Juli,2014,13,32 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Winston

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
  • Skitt la gå, sa kjerringa og dro i snora.
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #7 på: Fr., 4,Juli,2014,13,31 »
245-247-249
Espen
2000 Jeep GC WJ 3.1 TD

Utlogget Winston

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
  • Skitt la gå, sa kjerringa og dro i snora.
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #8 på: Fr., 4,Juli,2014,13,32 »
Da går jeg for 75w-140 :)
Tubepakning ved montering av deksel?
Espen
2000 Jeep GC WJ 3.1 TD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #9 på: Fr., 4,Juli,2014,13,35 »
Akkurat.. på mine flasker fra 2009 står det kun NV247 (samt Mobil 424 på baksiden).
Visste ikke at det var samme olje på NV245 og NV249 men det angår jo ikke oss med WJ uansett  :)

Tubepakning svart RTV silikon er vel vanligst, men jeg kjøpte ferdig flergangspakning til framdiffen fra USA.
Man kan jo lage seg gummipakning av 1 mm gummiark fra Biltema hvis man gidder da. Jeg gjorde det til framdiffen en gang i tiden bare for å prøve.
Men er jo litt jobb å stanse ut alle hullene (med hullpipe).
« Siste redigering: Fr., 4,Juli,2014,13,38 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #10 på: Fr., 4,Juli,2014,15,55 »
Viktig viktig: Er det diffolje med slippmidde, eller er det rent slippmiddel?? Er det det siste MÅ du kjøpe hypoidolje og blande i LITT slippmiddel i henhold til spesifikasjonene på emballasjen. Er det diffolje med slipp er det bare å peise på. Men på forakselen trenger du strengt tatt ikke olje med slippmiddel, da det ikke er LSD fremme.
OBS, OBS! Det der stemmer ikke! WJ med Quadradrive har LSD på begge akslene. Av typen Varilok med gerotorpumpe vel og merke ;D
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #11 på: Fr., 4,Juli,2014,21,53 »
Winston må legge inn signatur med åssen bil han har  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Winston

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
  • Skitt la gå, sa kjerringa og dro i snora.
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #12 på: Ma., 7,Juli,2014,07,35 »
Vel overstått helg alle sammen.
Takk for gode råd.
Signatur er oppdatert ;)
Espen
2000 Jeep GC WJ 3.1 TD

Utlogget petrol

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #13 på: Ma., 5,Desember,2016,11,54 »
Mye spørsmål er her fra meg med ny bil på tunet :)
Forsetter på denne tråden istedet for å lage en ny, hvis dere heller vil det er det bare å gi beskjed. :)

På min 1993 model med quadradrive har jeg tenkt å skifte olje + slipmiddel og har henvendt meg til Maldal Import for bestilling av slipmiddel og olje til diffen foran. Grunnen til det er at når bilen er varm og kjørt ett stykke så merker jeg skraping/ lugging i svinger. Bilen er helt fri for symptomer når den er kald. Jeg tenker det må være olje på diff, fordelingskasse eller lign som trenger utskifting- eller er jeg helt på bærtur?

Maldal svarer at det er kun biler med diff sperre som skal ha slip middel? Hva har jeg da? Har Quadradrive, og får ikke noe godt svar tilbake om jeg skal ha slip middel... Hjelp en noob i nød :) Han svarer heller ikke hvor mange liter av olje jeg trenger på diffen foran.... så vil gjerne ha ett svar på det og :)
1993 ZJ Grand Cherokee V8

Utlogget petrol

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #14 på: Ma., 5,Desember,2016,13,26 »
Mye spørsmål er her fra meg med ny bil på tunet :)
Forsetter på denne tråden istedet for å lage en ny, hvis dere heller vil det er det bare å gi beskjed. :)

På min 1993 model med quadradrive har jeg tenkt å skifte olje + slipmiddel og har henvendt meg til Maldal Import for bestilling av slipmiddel og olje til diffen foran. Grunnen til det er at når bilen er varm og kjørt ett stykke så merker jeg skraping/ lugging i svinger. Bilen er helt fri for symptomer når den er kald. Jeg tenker det må være olje på diff, fordelingskasse eller lign som trenger utskifting- eller er jeg helt på bærtur?

Maldal svarer at det er kun biler med diff sperre som skal ha slip middel? Hva har jeg da? Har Quadradrive Har Quadradrive** EDIT Quadra-Trac, og får ikke noe godt svar tilbake om jeg skal ha slip middel... Hjelp en noob i nød :) Han svarer heller ikke hvor mange liter av olje jeg trenger på diffen foran.... så vil gjerne ha ett svar på det og :)

Edit Quadra-Trac
1993 ZJ Grand Cherokee V8