Skrevet av Emne: Dau 3.1 TD  (Lest 2538 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #45 på: Fr.,24,Juli,2020,22,36 »
Oppdatering:

Kan bekrefte at el-vifterele sitter under VENSTRE frontlykt på WJ 3.1. Som teerex mente. (Kanskje det er omvendt på de med høyreratt eller noe?) Fikk byttet dette i dag, og da gikk jo vifta som den skulle. (Det ble til at jeg kjørte på med varmeledende pasta under releet ned mot karosseri. Klart at dette releet trenger god kjøling.)

 Byttet også viskoseclutch på hovedvifte. Men på første kjøretur var gasspedalrespons på motoren uvanlig dårlig, samt at AC ikke blåste kaldt. Kompressor clutcher ikke inn. Nå viser det seg etter en del eksperimenter at AC-clutchrelé ikke klapper til som det skal. (Jumper mellom relekontaktene, så clutcher kompressor inn, kjøling til tusen. Rele og sikringer ok, clutch ok. Styrespenning til releet kommer ikke, eller jording mangler.) El-vifte vil heller ikke gå mer, plutselig (etter diverse testing og feilsøking.) På et tidspunkt startet og stoppet el-vifta med av/påslag på A/C-knappen i dash (Laredo, dette) uten at kompressor samtidig clutchet inn. Styring av dette går via ECU? Hmm.

 Har resatt ECU (frakoblet batteri). Har studert masse el-skjemaer og prøver å finne feil. Ser ut som styrespenninger til de aktuelle releene skal få jording fra ECU, som det kan ha blitt noe tull med (ikke at jeg skjønner hvorfor), men har mer å sjekke for å sirkle inn feilen. Var nedi til albuene alle fæle tranger steder underveis, så kan ha fått strekk på en dårlig ledning eller noe jeg ikke var obs på. Men huff, litt skuffet..."reparert i stykker" litt i dag... Blir mer fordypning i el-skjemaer og målinger, så får vi se...

 Sjekket også en teipet skjøt på sensorledningen fra dyse nr 1 og kontakten der den er koblet videre. Denne sensoren skal være viktig for at ECU skal gi riktig dieselmengde. Dette så bra ut alt sammen, men jeg utelukker ikke at det kan være verdt å se etter problemer på dieseltilførselsiden.

 Ikke kommet i gang med sjekk rundt turbo ennå.

 Skjønner det ble en ekstra hobby å skaffe seg denne bilen, men "måtte bare"...








Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3433
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #46 på: Lø.,25,Juli,2020,00,19 »
Håper ikke jeg ender opp med samme/lignende feilsøkingsgåter, men det kan jo skje hvem som helst når årene renner på.
Har heldigvis vært forskånet for slike tildels uforklarlige feil hittil.

Sensoren på dyse nr. 1 styrer vel hovedsaklig innsprøytningstidspunktet såvidt jeg husker i farten.

Jeg skal bare bytte en støtdemper foran i helga, så det blir ren plankekjøring  :P
Alt annet elektrisk og mekanisk fungerer (Laredo her også). Men dysespissene bør nok få seg en sjekk snart.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #47 på: Lø.,25,Juli,2020,01,47 »
Hei ja...passe porsjon av elektriske "gremlins" på min i alle fall. Men skal kunne feilsøke dette ganske effektivt med gode skjemaer å gå etter.
Forrige bil (1996 Blazer) var det aldri noe tull med motoren eller det elektriske på gjennom 8 år, med WJ'en er det derimot akkurat på disse områdene jeg får alt hodebryet, ligger det an til...  Men for all del, mye som er ganske tipp topp også på denne bilen, alderen tatt i betraktning.

 Sensor dyse 1 - Innsprøytingstidspunkt, ok - men viktig, det da... Problemet stadig hvordan motoren ikke vil skikkelig under større belastning. Vil ikke levere skikkelig moment når det behøves.  Ingen lysende motorlampe, ikke fått noen feilkoder... 

 Får vel tenke på oljeskift (og på girkasse), dieselfilterskift osv. også. Ingen anelse om historikk på noe av dette, så bedre å være på den sikre siden.






Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #48 på: Ma.,27,Juli,2020,13,28 »
Puuuhhh...

 Etter mye studering av el. skjemaer og målinger rundt releer, sikringer osv. har jeg kommet til at det må være problemer med (relé-)styresignaler fra ECU (den under venstre baksete). Det som skal være jording til AC-clutchrele når AC er slått på, ligger på 8.5V. Glødepluggreleene får jording fra ECU så lenge tenning er på /motor går, man hører det på dynamoen at den leverer 75A ekstra, releene blir varme (IKKE BRA!). Sjekket begge jordingene på C1 plugg på ECU, de er i orden.  Enten betyr dette at ECU tror at motoren ikke går når den går (noen sensorsignaler som skulle sjekkes?), eller så har ECU fått seg en "zap" da jeg skiftet viftereleet. (Der har man kanskje for å ikke koble fra batteriet...men terminalene synger på siste verset og sprekker snart gjennom, vil helst la de være.)

 Bestilt "ny" ECU fra huggebil på Lillehammer, ganske billig, så prøver det først.     

 Må inntil videre nappe ut glødepluggreleene når motoren har startet, sette dem tilbake på plass for neste kaldstart. Artig...



Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #49 på: Ma.,27,Juli,2020,20,32 »
Via videre studering av sensorer og elektriske greier rundt motor/ECU/releer/gløding osv. har jeg vært litt mer rundt, bl.a. rengjort MAP-sensor og kontakter til vanntemp-sensorene. Men litt googling førte meg til dette utsagnet på en gammel tråd her på forumet:

"Mulig westgate ventil ikke åpner seg.
Da får du for stort trykk i manifoild å map sensor kutter  dieselpumpa til trykket går langt nok ned.
Prøv å blåse i slangen fra turbo som går til westgate å se om du kan blåse rett igjennom uten motstand.
Da har du hull i membran som aktiverer w.ventilen.
Du kan også enkelt montere turbotrykksmåler for å se om turboen lader riktig.
Hvis ikke westgate løser ut får du raskt ett trykk på 1.5- 1,6 bar å det blir for høyt og mapsensor kutter.
Dette merkes spesielt ved belastning og i motbakker.. ."


 Som stemmer bra med symptomene jeg har hatt. (Hvis dette er det som skjer/kan skje.) Så ålte meg under for å sjekke mekanikken på wastegate. Og der står alt dønn fast. Vet ikke hvor mye kraft det er ok å bruke på armen til wastegateventilen i håp om å løsne den, med tanke på membran i vakuumklokke. Men dessuten lekker det synlig olje av turboen (og har litt olje i slange inn til intercooler) så spørs om ikke det beste hadde vært å bytte hele turboen. (Brukte er ikke så ille dyre på ebay.co.uk). Turboen som står i må uansett ut, og det var jeg nå i grunn forberedt på.

 Får håpe jeg "kommer rundt" det verste før det blir vinter... Har i hvert fall blitt mye bedre kjent med motor/elektrisk på dette vidunderet de siste dagene,





Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3433
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #50 på: Ma.,27,Juli,2020,23,18 »
Jeg kjøpte et billig lager/tetningskit til turboen for noen år siden i tilfelle man ville inspisere den nærmere. Det er jo alltid litt olje i intercoolerslangene og sånn.
Noen ganger er de svett på utsiden også.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #51 på: Ti.,28,Juli,2020,09,23 »
Lurer nå bare på om jeg skal ta jobben med å demontere turboen, eller gi ett eller annet turborens-produkt en sjanse først. Vet jo at motoren har gått en del med mye sot i eksosen, så jeg regner med at det er mye soting på turbin og wastegateventil. Eller kompromiss, skru av eksosrøret som går rett ned ut av turboen, og prøve å rense opp mest mulig kjemisk den veien, liggende under bilen (blir mye plunder og griseri det også). ???